Co oznaczają poszczególne klasy w klasyfikacji kotłów na paliwa stałe?
defro

Klasa 3. według poprzedniej normy ustanowionej w 2002r. była klasą najwyższą, obecnie zaś jest to klasa najniższa. W tej kategorii znajduje się większość obecnie produkowanych kotłów z podajnikiem automatycznym oraz nieliczne kotły zasypowe, wśród których zdecydowanie większą część stanowią kotły z dolnym spalaniem. Ze względów technicznych kotły zasypowe górnego spalania nie są w stanie sprostać wymogom emisyjnym.

 

Wprowadzona przez normę z 2012 roku klasa 4. jest klasą pośrednią. Przy niewielkim nakładzie środków i dzięki drobnym korektom w konstrukcji wymiennika ciepła, kotły automatyczne na węgiel spełniają wymagania emisyjno-energetyczne stawiane urządzeniom tej klasy.

 

defro

Co oznacza klasa 5 w klasyfikacji kotłów na paliwa stałe?

 

Klasa 5., wprowadzona również przez znowelizowaną normę PN EN 303-5, jest to najlepsza klasa, gdzie obowiązują najbardziej restrykcyjne wymagania co do emisji i sprawności, a sprostać im potrafią tylko najlepsze urządzenia w Europie. Kocioł spełniający klasę 5. to gwarancja najniższej emisji CO, pyłów i węgla organicznego do atmosfery oraz wysokiej sprawności, co przekłada się m.in. na mniejsze zużycie paliwa. Ponadto urządzenia tej klasy objęte są często programem dofinansowań do ceny zakupu kotła. W tej klasie królują urządzenia przystosowane do spalania biomasy: kotły z palnikami pelletowymi oraz kotły zgazowujące drewno.

 

defro
 

W jaki sposób nadaje się konkretną klasę kotłów na paliwo stałe?

 

Klasa kotła nadawana jest na podstawie badań urządzenia pod kątem spełnienia wymagań normy PN EN 303-5:2012. Takie badanie może wykonać jedynie jednostka posiadająca aktualną akredytację Polskiego Centrum Akredytacji (PCA). Potwierdzeniem przeprowadzenia badań na zgodność z normą jest certyfikat wydany przez jednostkę akredytowaną przez PCA.

 

 

 

Na co zwrócić uwagę kupując kocioł na paliwo stałe?

 

Przy wyborze kotła należy zwrócić uwagę na informacje towarzyszące urządzeniu. Jeżeli podano klasę, to należy sprawdzić wg. której normy – aktualnie obowiązującej, czy poprzedniej. Warto zwrócić uwagę, czy informacja jest kompletna tzn. dotyczy zarówno sprawności i emisji oraz co najważniejsze, czy certyfikat został wystawiony przez jednostkę posiadającą akredytację PCA. Zdarza się bowiem, że niektórzy producenci zlecają przeprowadzenie badań laboratoriom, które takiej akredytacji nie posiadają, a wówczas certyfikat jest nieważny.

 

źródło: www.defro.pl